Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2009

Ελληνικά 4ης τάξης

ΕΛΛΗΝΙΚΑ 4ης Τάξης 25/11/2009

Οι Αμαδρυάδες

Το αυτοκίνητο κατέβαινε τις στροφές του δρόμου. Οι βελανιδιές, με το λυγερό κορμί και τη φουντωμένη φυλλωσιά, έλεγες πως χόρευαν πιασμένες κλώνο κλώνο. Τα παιδιά, αν και είχαν ζαλιστεί λίγο, έβλεπαν από τη θέση τους τον όμορφο χορό των δέντρων. Ξαφνικά η μητέρα είπε πως είναι σαν πραγματικές Αμαδρυάδες.
Τα παιδιά δεν ήξεραν τι εννοούσε. Και έτσι η μητέρα τους εξήγησε ότι στην αρχαιότητα οι άνθρωποι πίστευαν πως ήταν οι Νύμφες που προστάτευαν τις βελανιδιές. Ζούσαν μέσα σ’ αυτές, μεγάλωναν και πέθαιναν μαζί τους. Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν πως οι βελανιδιές ήταν δέντρα ιερά. Είχαν αφιερώσει άλση στους θεούς, γιατί πίστευαν πως η θεότητα προστατεύει τον ιερό τόπο.
Ο χορός των Αμαδρυάδων κάποια στιγμή σταμάτησε. Το αυτοκίνητο έκανε στάση σε μια πηγή, για να ξεδιψάσουν οι ταξιδιώτες. Κατέβηκαν, σκόρπισαν από δω κι από κει. Προχώρησαν παραμέσα στο δάσος. Βαθιά άκουσαν χτυπήματα ξυλοκόπων. Τα παιδιά είπαν πως το κόψιμο των δέντρων είναι και θάνατος για τις Νύμφες που ζουν μέσα τους, τις Αμαδρυάδες.
Τότε ο πατέρας τους διηγήθηκε ένα αρχαίο μύθο για έναν ξυλοκόπο, έναν αστόχαστο νέο, που πήγε να κόψει μια τρανή βελανιδιά. Η Νύμφη τον παρακαλούσε να μη σηκώσει το τσεκούρι να χτυπήσει τον κορμό της. Εκείνος, όμως δεν την άκουγε. Οι θεοί είχαν ακούσει την Αμαδρυάδα και προστάτεψαν το δέντρο. Σε λίγο το τσεκούρι του έγινε κομμάτια.

1. Συμπληρώνω τις παρακάτω προτάσεις με λέξεις από το κείμενο:
• Το αυτοκίνητο κατέβαινε …………………………………………………………..
• Τα παιδιά έβλεπαν …………………………………………………………………
• Οι Νύμφες προστάτευαν …………………………………………………………..
• Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ……………………………………………………..
• Ο αστόχαστος ξυλοκόπος προσπάθησε ……………………………………………

2. Βρίσκω από το κείμενο τη λέξη που απαντάει στην ερώτηση «ποιος;»
o ........................................... χόρευαν πιασμένες κλώνο κλώνο.
o …………………………... εξήγησε πως οι Αμαδρυάδες ήταν Νύμφες.
o ………………………….. σκόρπισαν από δω και από κει.
o …………………………. έκοβαν δέντρα μέσα στο δάσος.
o …………………………. προστάτεψαν τη βελάνιδιά.

3. Βρίσκω από το κείμενο ρήματα που ταιριάζουν στους παρακάτω χρόνους:
Παρατατικός: ______________ ________________ _______________
Αόριστο ______________ ________________ ______________
Υπερσυντέλικος: ______________ ________________ _______________

4. Κλίνω τα ρήματα «κατεβαίνω» και «σκορπίζω» στο Συνοπτικό Μέλλοντα:
……………………… ………………………..
……………………… ………………………..
……………………… ………………………..
……………………… ………………………..
……………………… ………………………..
………………………. ………………………..

5. Συμπληρώνω τις παροιμίες με το καράλληλο ρήμα στο πρόσωπο που πρέπει:
(ανακατεύομαι, λάμπω, περηφανεύομαι, γαβγίζω, δαγκώνω, ζυμώνω, ταπεινώνομαι,
κοσκινίζω)
 Όποιος ........................................... με τα πίτουρα τον τρώνε οι κότες.
 Ό, τι ............................................ δεν είναι χρυσάφι.
 Σκυλί που ............................... δε ...............................
 Όποιος δε θέλει να ....................... πέμτε μέρες .....................
 Όποιος ............................. γρήγορα ................................

6. Κάνω ένα σχέδιο που να ταιριάζει με το κείμενο για τις Αμαδρυάδες:





















Όνομα: ________________________________________________ Τμήμα:______