Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2009

Ελληνικά 6ης Δημοτικού

ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ

ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ


Κάντζα, 18 Νοεμβρίου 2009



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ 6ης


Περισσότερο από καθετί άλλο, του άρεσε, όταν δρόσιζε κι ο θαλασσινός αέρας έκανε τα φύλλα να θροΐζουν, να κάθεται και να αγναντεύει τα αιωνόβια αυτά δέντρα. Δεν ασχολιόταν παρά μόνο με τα ελιόδεντρά του. Έλεγε πως το λάδι της ελιάς είναι η σωτηρία του Νότου. Έβλεπε το υγρό να χύνεται από τα μπουκάλια και δεν μπορούσε να πνίξει ένα χαμόγελο χαράς.
Όταν ο Ελία πήγαινε να τον επισκεφθεί, τον προσκαλούσε πάντα να καθίσουν στη μεγάλη βεράντα. Ζητούσε να τους φέρουν μερικές φέτες άσπρο ψωμί κι ένα μπουκαλάκι απ’ το δικό του λάδι και απολάμβαναν αυτό το νέκταρ ευλαβικά:
«Είναι χρυσάφι» έλεγε ο θείος. «Όσοι λένε πως είμαστε φτωχοί, ποτέ δεν έφαγαν ένα κομμάτι ψωμί βουτηγμένο στο δικό μας λάδι. Είναι σαν να δαγκώνεις τους λόφους του τόπου μας. Μυρίζει πέτρα και ήλιο. Αστράφτει. Είναι όμορφο, γευστικό και παχύρευστο. Το λάδι της ελιάς είναι το αίμα της γης μας. Κι εκείνοι που μας αποκαλούν άγριους, δεν έχουν παρά να δούνε τι είδους αίμα κυλάει στις φλέβες μας. Είναι γλυκό και πλούσιο. Γιατί κι εμείς αυτό είμαστε: καθαρόαιμοι άγριοι. Φουκαράδες με πρόσωπα σκαμμένα από τον ήλιο, με χέρια ροζιασμένα αλλά με βλέμμα τίμιο. Κοίταξε την ξερή αυτή γη τριγύρω μας κι απόλαυσε το πλούσιο αυτό λάδι. Ανάμεσά τους, ο ανθρώπινος κόπος. Και το λάδι μας αυτή τη γεύση έχει. Του ιδρώτα του λαού μας. Των ροζιασμένων χεριών των γυναικών μας που μάζεψαν τις ελιές. Ναι. Και είναι μεγαλείο. Γι’ αυτό το λάδι μας είναι καλό. Μπορεί να είμαστε στερημένοι και αγράμματοι, αλλά, αφού καταφέραμε να βγάλουμε λάδι από τα κατσάβραχα, αφού από το τίποτα καταφέραμε τόσο πολλά, θα σωθούμε. Ο Θεός την προσπάθεια την αναγνωρίζει.»
«Ξέρεις ποια είναι η πιο ευτυχισμένη ανάμνηση που μου έρχεται στο μυαλό;»
«Όχι.»
«Εκείνη η μέρα που, για πρώτη φορά, μας είχες καλέσει σε γεύμα. Εκείνο το συμπόσιο! Φάγαμε και ήπιαμε του καλού καιρού. Δεν έχω ξεχάσει τίποτα. Είχε ριζότο με θαλασσινά που έλιωναν στο στόμα. Η Τζουζεπίνα φορούσε ένα γαλάζιο φόρεμα. Ήταν πανέμορφη και πηγαινοερχόταν αδιάκοπα από το τραπέζι στην κουζίνα. Εσένα σε θυμάμαι στο φούρνο, να ιδρώνεις σαν ανθρακωρύχος. Και το θόρυβο των ψαριών πάνω στη σχάρα. Βλέπεις; Ύστερα από μια ολόκληρη ζωή, αυτή είναι η ομορφότερη ανάμνηση.»

Λοράν Γκοντέ, Κάτω από τον ήλιο του Νότου, εκδ. Μεταίχμιο (διασκευή)


1. Να υπογραμμίσεις το σωστό:
Ο Ελία πήγε να επισκεφθεί:
α) τον παππού του.
β) το θείο του.
γ) ένα παλιό του φίλο.
Στο θείο του άρεσε περισσότερο απ’ όλα:
α) να γεμίζει τα μπουκάλια με λάδι.
β) να τρώει άσπρο ψωμί με λάδι.
γ) να αγναντεύει τα ελαιόδεντρα.

Για να βγει αυτό το πλούσιο λάδι από μια τόσο ξερή γη, χρειάζεται:
α) να κοπιάσουν πολλοί άνθρωποι.
β) οι άνθρωποι να μείνουν στερημένοι και αγράμματοι.
γ) να ξοδευτούν πολλά χρήματα.

Η πιο ευτυχισμένη ανάμνηση του Ελία είναι:
α) το γαλάζιο φόρεμα της Τζουζεπίνας.
β) το πρώτο γεύμα στο σπίτι του θείου του.
γ) ο θείος του να ιδρώνει σαν ανθρακωρύχος.


2. Γιατί πιστεύεις ότι ο θείος του Ελία αγαπάει τόσο πολύ τα ελαιόδεντρά του;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να συμπληρώσω τα κενά στον παρακάτω διάλογο με τους σωστούς τύπους των ρημάτων έχω και είμαι.

- Πού __________ χτες που σας πήραμε τηλέφωνο;
- __________ στο σπίτι, αλλά __________ μια σοβαρή συζήτηση και δεν προλάβαμε να το σηκώσουμε, όμως πού __________ όταν σε πήραμε μετά από μία ώρα;
- __________ μια δουλειά και μάλιστα __________ και τώρα πολύ βιαστικός και χρειάζεται να φύγω αμέσως, γιατί ήδη __________ αργήσει.
- __________ σίγουροι ότι __________ προσεκτικός οδηγός και θα φτάσεις εγκαίρως εκεί που θέλεις.
- Κι εγώ __________ σιγουριά ότι θα μου λέγατε κάτι τέτοιο.



2. Να κάνω χρονική αντικατάσταση στην περίοδο:
Πρόλαβε, πήδηξε από το παράθυρο και σώθηκε.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________

3. Να συμπληρώσω τα ρήματα παίρνω και περνώ στον κατάλληλο τύπο:
α) Κάθε πρωί __________ και __________ το φίλο μου, το Γιώργο και πηγαίνουμε μαζί στο σχολείο.

β) Ο Νίκος με __________ κάθε απόγευμα στο τηλέφωνο.
γ) Δεν αστειεύομαι και __________ όλα τα πράγματα στα σοβαρά.
δ) __________ το τρένο και φτάνει στον τόπο της εργασίας του.

4. Να αναγνωρίσω γραμματικά τις λέξεις της παρακάτω περιόδου:
Έτρεχε αγκομαχώντας προς την ανηφόρα και ξαφνικά του κόπηκε η ανάσα του.
έτρεχε __________________________________________
αγκομαχώντας __________________________________________
προς __________________________________________
την __________________________________________
ανηφόρα __________________________________________
και __________________________________________
ξαφνικά __________________________________________
του __________________________________________
κόπηκε __________________________________________
η __________________________________________
ανάσα __________________________________________
του __________________________________________

5. Να γράψεις την Προστακτική Αορίστου (β΄ ενικό και β΄ πληθυντικό πρόσωπο) των παρακάτω ρημάτων:

κοιμάμαι ___________________ ___________________
εκτιμώ ___________________ ___________________
κλειδώνω ___________________ ___________________
αμείβομαι ___________________ ___________________