Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2009

Ελληνικά 3ης Δημοτικού






Πέμπτη, 19 Νοεμβρίου 2009 3η τάξη







Όνομα:_______________________________________ Τμήμα: ______

«Η Μαρίτσα»

Το πουλάκι ήταν τρυγόνι. Όμορφο, πολύ όμορφο πουλί. Είχε κάτι ωραία μάτια, στρογγυλά, κιτρινωπά. Τα φτερά του ήταν σκούρα και γυαλιστερά μα στην κοιλίτσα του ήταν άσπρα. Και μαλακά. Σαν βελούδινα ήταν τα πούπουλα της κοιλίτσας του.
Αυτό το τρυγονάκι ακούστε πώς το απόχτησα. Ήταν μια μέρα με πολλή βροχή και με πολύ κρύο. Παγωνιά. Καθόμουν με τ’ αδέρφια μου γύρω από το τζάκι και μιλούσαμε. Τότε χτύπησε η πόρτα και μπήκε ο νονός μου ο Λευτέρης που είναι κυνηγός. Έβγαλε από το σακίδιό του ένα πουλάκι ζωντανό και το ακούμπησε στα χέρια μου προσεκτικά. «Πάρ’το», είπε, «Αργυρούλα, πάρ’το να το γιατρέψεις. Είναι πληγωμένο». Ήταν χτυπημένο στο πόδι και στη φτερούγα. Κούτσαινε κιόλας. Το είδα που έτρεμε έτσι μικρούλι κι αδύνατο και το λυπήθηκα. Και το αγάπησα.
Το ονόμασα Μαρίτσα. Άκουγε το όνομά του, σήκωνε το κεφαλάκι του, ερχόταν κοντά μου και μου τσίμπαγε τα παπούτσια. Έπαιζε έτσι. Ή του ερχόταν να κελαηδήσει και κελαηδούσε παράξενα με μια φωνή ψιλή, αδύνατη, σύντομη, όχι μελωδική. Σαν φωνή ανθρώπου που έχει κλάψει με τις ώρες. Τότε φοβόμουν μήπως του έλειπαν τα πετάγματά του, η παλιά ζωή του, οι φίλοι του. Όχι, όμως, δεν ήταν λυπημένο, έλαμπαν τα ματάκια του - σημάδι χαράς- και τις νύχτες που κούρνιαζε κοντά στο λαιμό μου μπορούσα κι άκουγα ήσυχη την ανάσα του και την καρδούλα του να χτυπά σαν του χορτάτου μικρού παιδιού. Α! περνούσαμε πολύ ωραία!
Ελένη Σαραντίτη, Ανθολόγιο «Νικητής απόμεινε η χαρά.» (διασκευή)


1. Πώς απέκτησε η Αργυρούλα το τρυγονάκι;
__________________________________________________________________



__________________________________________________________________



__________________________________________________________________




2. Πώς ήταν το κελάηδημά του;
__________________________________________________________________


__________________________________________________________________

__________________________________________________________________


__________________________________________________________________

3. Να γράψεις σε κάθε τετραγωνάκι τον αριθμό της παραγράφου (1 έως 3) στην οποία αντιστοιχεί κάθε φράση-πρόταση:

















Ασκήσεις


α) Να υπογραμμίσεις όλα τα επίθετα της 1ης παραγράφου.

β) Να διαλέξεις και να γράψεις δύο από αυτά και στα τρία γένη:

Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο



________________ __________________ ________________


________________ __________________ ________________



2. Να συμπληρώσεις τα κενά με το κατάλληλο άρθρο:

Τα φτερά _____ Μαρίτσας ήταν σκούρα και γυαλιστερά. Η γιατρειά _____ πληγής της πήρε αρκετό καιρό. _____ πρώτες μέρες δεν έτρωγε καθόλου. Αργότερα όμως τσιμπολογούσε από τα δικά μου χέρια και _____ αδερφών μου. _____ εβδομάδες περνούσαν και το πουλάκι όλο και καλυτέρευε. Ευχαρίστησα _____ νονό μου που μου το χάρισε και έτσι μπόρεσα να το σώσω και να το αγαπήσω τόσο πολύ.

3. Να γράψεις δίπλα σε κάθε ουσιαστικό ένα ρήμα που να ανήκει στην ίδια οικογένεια με αυτό.